Monday 17 November 2014

Pengaruh Motif atau Corak Ukiran Tradisional

Motif ukiran kayu secara langsung dipengaruhi unsur-unsur alam sekitar dan cara hidup masyarakat zaman dahulu. Adat resam, kepercayaan, agama, iklim, geografi dan persekitaran amat kuat mempengaruhi pengukir. Antara pengaruh yang dimaksudkan adalah unsur tumbuh-tumbuhan, makhluk hidup, kaligrafi, geometri dan kosmos.

Unsur Tumbuh-tumbuhan

Unsur ini biasanya diambil daripada tumbuhan yang menjalar. Antara tumbuhan yang paling popular dalam kalangan pengukir adalah jenis kacang, labu, ketubit, ketam guri, bunga lawang, bunga raya, bunga cina dan sebagainya. Unsur ini merupakan unsur yang dominan dalam rekaan seni ukir tradisional.

Unsur Makhluk Hidup

Unsur ini kebanyakkannya dipengaruhi oleh semangat dan kepercayaan. Pada zaman pengaruh Hindu, unsur-unsur seperti kepala burung, ayam, itik dan naga menjadi kegemaran oleh pengukir. Setelah kedatangan agama Islam, pengaruh ini semakin berkurangan. Ukiran unsur makhluk hidup banyak terdapat pada kapal atau perahu nelayan Pantai Timur.

Unsur Kaligrafi

Setelah kedatangan agama Islam di Tanah Melayu, unsur kaligrafi Jawi dan ayat-ayat suci Al-Quran mula diukir oleh pengukir-pengukir tempatan. Unsur kaligrafi ini digabungkan dengan unsur tumbuh-tumbuhan.

Unsur Geometri

Unsur ini dikenali sebagai tumpal. Unsur ini mempunyai kaitan dengan unsur geometri Islam. Pola-pola geometri disusun secara berulang-ulang.

Unsur kosmos

Unsur ini menggambarkan alam semesta seperti matahari terbit, bintang, bulan dan gunung-ganang. Ukiran seperti ini banyak terdapat di tebar layar rumah-rumah Melayu tradisional.


Motif Bunga Raya

Motif Cinta Mani

Motif Daun Sayap

Motif Ketam Guri

Motif Tari Buaya

No comments:

Post a Comment