Monday 17 November 2014

Bentuk-bentuk Ukiran

Ukiran Tebuk Tembus

Ukiran tebuk berasal dari sekeping papan atau beberapa keping papan yang ditebuk dengan menggunakan gerudi (gergaji menggerudi) supaya tembus bentuk-bentuk bunga atau corak yang dikehendaki. Terdapat dua jenis ukiran tebuk tembus iaitu ukiran tebuk tidak silat dan ukiran tebuk silat.

Ukiran tebuk tidak silat banyak terdapat pada rumah-rumah lama iaitu bahagian selasar, lambur, dinding, pintu, perabut dan mimbar masjid. Bentuk bunga ukir ialah awan larat, siling, kaligrafi dan simetri. 

Bagi ukiran tebuk silat pula, bahagian yang menindih serta melengkung keluar, ditimbulkan dan bahagian yang melengkung pula ke dalam serta tertindih ditenggelamkan. Sesungguhnya silat ialah istilah yang menunjukkan bahagian yang timbul dan tenggelam serta papan tebuk disobek. Bunga ukir yang terdapat pada bentuk ini ialah awan larat, silang dan simetri.



Ukiran Bunga Timbul

Ukiran ini tidak tembus. Ia mengandungi bunga ukir yang disilatkan dan tidak disilatkan. Bentuk ini terdapat pada perabot, mimpar masjid, barang hiasan yang diperbuat daripada kayu, ulu serta sampir senjata. Bunga ukirnya pula sama seperti ukiran tebuk.





No comments:

Post a Comment